דף הבית >> שיטות טיפול
 
 השיחה עם המטופל היא כלי הטיפול העיקרי. השיחה מתקיימת באווירה פתוחה ומאפשרת, בדיסקרטיות מלאה, ובסביבה בטוחה בה אפשר לומר הכול.
במהלך השיחה הטיפולית אני משלבת גישות תיאורטיות מלימודי ומניסיוני המקצועי, אולם, לא מדובר כאן במילים גבוהות ואנליזות מורכבות. המוקד מבחינתי הוא בהקשבה והבנה של המטופל והדברים שהוא אומר. מכאן אפשר להמשיך לניסוח מחודש ומדויק יותר של הקשיים, "בגובה העיניים" ובשפה מובנת לכל אחד. רק אחר כך נתחיל בחיפוש משותף אחרי כיווני פעולה ובחיזוק כוחות ההתמודדות. אני שמה דגש על הקשבה ואמפטיה לנושאים המועלים בשיחה. הקשר האישי, הזרימה והתקשורת בינינו הם הבסיס לתהליך הטיפולי.

שיטת האימגו

השיטה, שפותחה על ידי הנדריקס, משמשת בעיקר ככלי לטיפול זוגי ולשיפור התקשורת וההבנה בין בני הזוג, על בסיס ניתוח והבנה של הדינאמיקה הזוגית ומקורותיה. שיפור הזוגיות מושג בעיקר באמצעות לימוד והיכרות עם פצעי העבר בילדותנו, הקשבה לבן/בת הזוג ולימוד כיצד לתת מענה לצרכיו. במסגרת זו מתרגלים טכניקות שונות לשיפור ההקשבה וההכלה של בן/בת הזוג.

הגישה הבודהיסטית להפחתת הסבל

סיפור זן עממי ידוע מספר על אישה אבלה על מות תינוקה, שבאה לבקש עצה מבודהה, כיצד תוכל לעצור את צערה ולהיות ככל האחרים. שלח אותה הבודהה ואמר לה: "בקרי בית, בית בכפר, ואספי מכל בית מאושר, שאין בו כאב וסבל, גרגר חרדל אחד. לפי מספר הגרגרים שתאספי אוכל לכוון את תשובתי". האישה הלכה ולא שבה....

הכאב הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, הסבל, לעומת זאת, הוא בחירה. הידיעה כי אין דרך להימלט מהכאב, אולם יש דרכים רבות שלא לבחור בדרך הסבל, להקל ולשחרר עומסים מיותרים, מזמינה אותנו  ללימוד מעניין ומרתק במחוזות עתיקים של חוכמה ודעת, הנמצאים בעולם מזה למעלה מאלפיים חמש מאות שנה, ומציעים לנו הסתכלות צלולה ומדויקת על העולם שלנו, תוך כדי שימוש בכלים של טיפוח ופיתוח איכויות הלב, החמלה והנדיבות כאמצעי ריפוי מדהימים.

מי שנפשו חפצה בלימוד מוכוון זה, יוכל ליהנות מניסיוני העשיר בלימודי תרפיה המבוססים על גישות חשיבה מזרחיות, ובתוכן בעיקר הבודהיזם הטיבטי.

EMDR -  (ראשי תיבות של Eye Movement Desensitization and Reprocessing - הקהיית זיכרונות ועיבודם מחדש באמצעות תנועות עיניים).
שיטה פסיכו תרפויטית חדשנית למדי (עשורים אחרונים) לטיפול במקרי טראומה, שיעילותה הוכחה באופן חד משמעי במאות מחקרים בשנים האחרונות. בתהליך הטיפול נעשה שימוש בתנועת עיניים הדומה לזו המתרחשת באופן טבעי בשינה. ההשערה המרכזית אומרת כי הפעלת העיניים או הטיפוף מאחזרים לגוף את היכולת הטבעית שלו להתארגן מחדש אחרי טראומות קטנות כגדולות. רק למטפלים שעברו הכשרה יש אישור לעבוד בשיטה זו והיא, מראה תוצאות מהירות ויעילות יחסית למרבית סוגי הטיפול האחרים. היא נמצאה יעילה לטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומתית (
PTSD) ובבעיות נפשיות אחרות. בנוסף לטיפול בטראומה ניתן להעזר בשיטה גם לחיזוק כוחות ומשאבים אישיים ועל ידי כך להגביר את תחושת ה"טובות" (wellnes).

גישור

שיטה ושפה לפתרון סכסוכים ואי הסכמות באופן יצירתי. השיטה שמה דגש על התייחסות לאינטרסים האישיים כלגיטימיים, ומתוך רצון להימנע מתחושה של ויתורים כואבים בלית ברירה. אבחון האינטרסים האמיתיים של השותפים לסכסוך מאפשרת מציאת פיתרון מושכל שיענה לצרכים השונים. השיטה יעילה באי הסכמות קטנות, כמו אחים הרבים על המחשב או מריבות בין בני זוג, ומקובלת גם לטיפול בסכסוכים עצימים כמו פירוק נישואים בדרך שמצמצמת נזקים. במצבים של סכסוכים כלכליים כדוגמת פירוק נישואים ניתן להעזר בעורכי דין שעברו הסמכה בגישור. קולגה שאיתה אני עובדת היא מיטל כהן - עו"ד וטוענת רבנית, מוסמכת בגישור.

דמיון מודרך

שילוב של טכניקות הירגעות והרפיה. השיטה משתמשת בדמיון כדי להעלות מחשבות לא מודעות באופן אסוציאטיבי, וכדי לתרגל את שליטת המוח על תפקודים גופניים ונפשיים. דמיון מודרך מסייע בתהליכי גמילה מהתמכרויות ומהרגלים לא רצויים כמו עישון, אכילה מופרזת, כסיסת ציפורניים ועוד. הוא מסייע הן בהקלת תסמיני הגמילה והן בחיזוק, העצמה ומיקוד הכוחות. שינויים אפשריים נוספים הם: התגברות על חסימות ועידוד יצירתיות, שיפור הרגלי למידה, הפחתת מתח והפרעות שינה והקלת רגשות מכאיבים כמו חרדה, כעס וביישנות. גם במקרים של מכאובים גופניים ניתן להסתייע בטכניקות של דמיון מודרך.

קלפים טיפוליים

הקלפים מאפשרים עבודה בכל רמות התודעה והרגש. הם מעלים אמונות ומחשבות שליליות מודחקות אל המודע, מסייעים לפתח תקשורת, קשב ויכולת ביטוי ומקדמים את התהליך הטיפולי תוך התנסות במשחק וחוויה ייחודית. הקלפים מאפשרים להעלות באופן השלכתי מחשבות ורגשות, ומתאימים במיוחד לעבודה עם ילדים ונוער.

טיפול קוגניטיבי - מחשבתי

הטיפול הקוגניטיבי מתמקד באבחון ושינוי של דפוסי חשיבה. הוא מתבסס על התפיסה כי גם רגשות והתנהגויות מובלות ומונחות על ידי החשיבה. במסגרת הטיפול עורכים היכרות עם הדיבור הפנימי וה"אוטומטים" החשיבתיים. מחפשים אחרי משפטי חשיבה אחרים, שיהיו  יעילים יותר לקידום האישי, למימוש חלומות, הגשמת מטרות ולשיפור המצב הנפשי והרגשי.

לילך צור טיפול זוגי, טיפול משפחתי, הדרכת הורים
כתובת הקליניקה: מגדל הלבנון 23 , מודיעין    
מפת האתר

 

לייבסיטי - בניית אתרים